FANDOM

Zalesie
Zalesie-widok1
Województwo podkarpackie
Powiat niżański
Gmina Jeżowe
Sołtys Tadeusz Dul
Powierzchnia 5,91 km²
Kod pocztowy 37-430 Jeżowe
Numer kierunkowy (+48) 15
Tablica rejestracyjna RNI
Typ wsi ulicówka
Ludność (19.01.2010)
Pobyt stały526
Pobyt czasowy3
Liczba mieszkańców529
Gęstość zaludnienia90 os/km²

Zalesie - wieś sołecka w gminie Jeżowe, powiecie niżańskim, województwie podkarpackim.

Mapa-gminy-jezowe

Mapa gminy

Zalesie leży na północnych krańcach gminy Jeżowe i sąsiaduje z miejscowościami Jata, Jeżowe oraz Sójkowa w tej gminie. Od północy wioska sąsiaduje z gminą Nisko, a od zachodu z gminą Bojanów.

W wyborach samorządowych do Rady Gminy Jeżowe wieś Zalesie należy do okręgu wyborczego Sójkowa i Zalesie, dla którego przydzielone są dwa mandaty.

HistoriaEdytuj

Pierwsze wzmianki o wsi Zalesie pochodzą z ksiąg metrykalnych parafii Narodzenia NMP w Jeżowem z 1750 roku. Wieś powstała na terenach wykarczowanego lasu Zalesie.

Zalesie-kapliczka1

Kaplica (obecnie)

Od 1755 roku Zalesie posiadało własną gminę, która należała do powiatu Nisko. Pierwszym wójtem tej gminy był Szymon Żak. W 1849 roku we wsi powstała Kaplica św. Tomasza i św. Zofii jako wotum dziękczynne za zniesienie pańszczyzny lub za uratowanie wioski przed zarazą cholery. Jej fundatorami byli Zofia i Tomasz Kopciowie z Kolbuszowej, którzy osiedlili się w Zalesiu.

W II połowie XIX wieku w Zalesiu istniała prywatna szkoła zimowa, którą prowadził Wojciech Guz, a następnie Tomasz Zając. W wiosce działało też stowarzyszenie społeczno-wychowawcze "Sokół". Szkolenia odbywały się w świetlicy u Kopciów, a latem na błoniach obok kapliczki. Prowadzili je instruktorzy z Niska.

Na początku XX wieku w Zalesiu wybudowano drewniany budynek szkolny, lecz po I wojnie światowej okazał się on za mały. Uczniowie klas I i II chodzili na naukę do świetlicy, a starsi uczyli się w szkole. Zaszła potrzeba budowy nowej szkoły, którą zajął się Żyd Araten. W nowym budynku znalazło się dwie klasy i mieszkanie dla nauczycieli.

Od 1919 roku zmieniła się przynależność gminy do parafii - Zalesie włączono do nowo powstałej parafii w Jacie. W 1933 roku przestała istnieć gmina Zalesie, a wieś włączono do gminy Jeżowe, pozostawiając sołectwo Zalesie.

Podczas okupacji niemieckiej w okresie II wojny światowej zaleska szkoła została rozebrana i wywieziona przez Niemców.

W latach 1949 - 1950 wybudowano dużą, drewnianą szkołę 7-klasową. Powstała ona dzięki zaangażowaniu sołtysa wsi, którym był Kazimierz Surdyka, miejscowej ludności oraz leśnej wspólnoty serwitutowej. Uczęszczały do niej dzieci ze szkoły filialnej w Jacie (od kl. V) oraz ze szkoły filialnej ze Sójkowej (od kl. VI). Wieczorami odbywały się w szkole kursy dla analfabetów i osób, które przed wojną nie zdążyły ukończyć siedmiu klas.

W roku szkolnym 1965/1966 oddano do użytku nową, murowaną szkołę w Jacie, likwidując w Zalesiu szkołę siedmioklasową. W zamian została utworzona czteroklasowa szkoła filialna dla uczniów z Zalesia.

Zalesie-szkola1

budynki szkoły (obecnie)

W 1968 roku w wiosce powstała jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej, a do Krajowego Rejestru Sądowego została wpisana 4 listopada 2001 roku.

W 1978 roku wybudowano nowy, murowany, a zarazem mniejszy budynek szkoły filialnej i przekształcono ją w szkołę trzyklasową. Od roku szkolnego 2009/2010 uczniowie tej szkoły uczęszczają do szkoły macierzystej w Jacie. Powodem zmiany był planowany remont szkoły w Zalesiu.

Ważniejsze obiektyEdytuj

LudnośćEdytuj

W 1991 roku Zalesie miało 598 mieszkańców. W ciągu następnych 5 lat liczba ta znacząco zmalała - w roku 1996 było 530 mieszkańców. W następnych latach liczba ludności Zalesia kształtowała się w granicach od 516 do 542 osób. Od 2005 następuje spadek ludności. Na koniec 2009 roku liczba mieszkańców wyniosła 523 osoby.

Herb Jeżowego Gmina Jeżowe
Cholewiana Góra - Groble - Jata - JEŻOWE - Krzywdy - Nowy Nart - Pogorzałka - Sójkowa - Stary Nart - Zalesie