FANDOM

Parafia Niepokalanego Serca
Najświętszej Maryi Panny
Chg-kosciol1
Wyznanie rzymskokatolickie
Diecezja sandomierska
Dekanat rudnicki
Rok powołania 1952
Miejscowość Cholewiana Góra
Adres ul. Młynarze 25
37-430 Cholewiana Góra
Telefon (+48) 15 8795326
Proboszcz ks. Marian Dul
Liczba wiernych 915
Odpust parafialny Niepokalanego Serca NMP

Parafia Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Cholewianej Górze (Parafia Cholewiana Góra) - parafia rzymskokatolicka należąca do dekanatu rudnickiego w diecezji sandomierskiej. Do parafii należą wsie: Cholewiana Góra, Pogorzałka i część wsi Kamień Podlesie (gmina Kamień).

Msze ŚwięteEdytuj

  • Niedziele i święta: 8:00, 11:00, 15:00
  • Święta zniesione: 8:00, 11:00, 18:00
  • Dni powszednie: 16:00 (zimą), 19:00 (latem)

HistoriaEdytuj

Historia kościoła w Cholewianej Górze sięga roku 1903. Rada Gminy zadecydowała już w maju tego roku o budowie kaplicy obok szkoły. Decyzję tą zatwierdził 2 lata później Wydział Powiatowy w Nisku, który przekazał na ten cel działkę.

Mieszkańcy już w 1904 roku wybudowali kaplicę, której nadano wezwanie Niepokalanego Serca NMP. Msza św. była odprawiana w niej zazwyczaj w ostatnią niedzielę miesiąca. Mieszkańcy Cholewianej Góry już w 1911 roku starali się o utworzenie własnej parafii. Plany pokrzyżowała I wojna światowa. W 1919 roku cholewianie podjęli kolejne starania, lecz kuria biskupia nie wyraziła zgody z powodu braku odpowiedniego kościoła i mieszkania dla księdza. W 1937 roku mieszkańcy wsi pnownie prosili kurię o utworzenie parafii, poparł ich proboszcz z Jeżowego ks. Leon Zaziemski. 16 czerwca bp Franciszek Barda ustanowił kościół rzymskokatolicki w Cholewianej Górze jako osobę prawną.

II wojna światowa przyniosła zniszczenie większości domów wioski, lecz kaplica ocalała. Po wojnie przeprowadzono jej remont. Odnowioną kaplicę poświęcił w 1948 roku ks. prałat dr T. Wąsik. W czasie wojny zakupiono parcelę na cmentarz.

2 maja 1951 roku jeżowski proboszcz ks. Mieczysław Kędzior zwrócił się do kurii biskupiej z prośbą o pozwolenie na rozbudowę kaplicy. Kuria zgody udzieliła, dzięki czemu dobudowano główną część kościoła, a dawna kaplica stała się prezbiterium. Kościół poświęcił 11 września 1951 roku ks. dziekan Wincenty Boczar. 24 października 1951 roku bp pomocniczy diecezji przemyskiej Wojciech Tomaka konsekrował ołtarz i umieścił w nim portatyl z relikwiami św. Stanisława BM i św. Floriana.

12 maja 1952 roku mieszkańcy wsi zwrócili się do kurii przemyskiej o przeznaczenie dla nich duszpasterza. 23 czerwca bp Franciszek Barda ustanowił w Cholewianej Górze wikariat eksponowany probostwa w Jeżowem, który objął ks. Bronisław Szczupak. Ks. Mieczysław Kędzior poprosił także bpa przemyskiego Franciszka Bardę, który następnie zwrócił się 21 lipca 1952 roku z prośbą do papieża Piusa XII, o udzielenie odpustu w dzień patronalny kościoła, w święto Niepokalanego Serca NMP. Odpust został przyznany przez prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego w dniu 29 lipca 1952 roku. 22 sierpnia kuria udzieliła zgody, na prośbę ks. Szczupaka, na przechowywanie w kościele Najświętszego Sakramentu.

Władze komunistyczne sprzeciwiały się tworzeniu nowych placówek duszpasterskich. W grudniu 1952 roku dziekan dekanatu rudnickiego poinformował kurię, że prezydium w Nisku zabroniło ks. Szczupakowi nauczania w szkole i poleciło kierowniczce szkoły, aby nie wpuściła księdza do szkoły. W odpowiedzi na to kuria biskupia skierowała pismo do Referatu do Spraw Wyznań w Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie, w którym powiadomiła, iż dekretem z dnia 23 czerwca 1952 roku została erygowana parafia w Cholewianej Górze, a jej administratorem został 16 lipca ks. Bronisław Szczupak.

Ks. Szczupak pełnił obowiązki administratora parafii do maja 1954 roku, po czym opuścił placówkę. Do czerwca 1957 roku obowiązki duszpasterskie sprawowali księża z Jeżowego, po czym proboszczem w Cholewianej Górze został ks. Antoni Zawisza. Sprawował on tę funkcję przez osiem miesięcy. W marcu 1958 roku proboszczem został ks. Józef Szary. W latach 1973 - 1981 proboszczem parafii Cholewiana Góra był ks. Krzysztof Pastuszak. Przez kolejne 10 lat pracował tu ks. Mieczysław Pudełkiewicz. Od lutego 1991 roku proboszczem parafii jest ks. Marian Dul.

Ksiazka-parafia-cholewiana

Książka o parafii

W 1993 roku rozpoczęto budowę nowej plebanii. W 1996 roku otrzymano pozwolenie na budowę nowego kościoła oraz rozpoczęto prace przygotowawcze. Budowę świątyni rozpoczęto w sierpniu 1997 roku. W grudniu 1998 roku dokonano poświęcenia nowej plebanii. W 2000 roku wykonano prace wykończeniowe w nowym kościele. Świątynię poświęcił 10 września tegoż roku ks. bp Marian Zimałek. W 2001 roku kontynuowano wykańczanie wnętrza. 6 grudnia 2001 bp sandomierski Wacław Świeżawski wyraził zgodę na przemianowanie starego kościoła na kaplicę przedpogrzebową. Prace wykończeniowe przy nowej świątyni zakończono w 2002 roku.

Logo-jub.parafii cholewiana

Logo jubileuszu

8 czerwca 2002 roku świętowano jubileusz 50 lat istnienia parafii, który poprzedziły majowe misje święte. Na uroczystości gościł m. in. ks. bp Edward Frankowski, który poświęcił nowe tabernakulum i przeniósł Najświętszy Sakrament ze starego do nowego kościoła.