FANDOM

Parafia Matki Bożej Różańcowej
Jata-kosciol1
Wyznanie rzymskokatolickie
Diecezja sandomierska
Dekanat rudnicki
Data Powołania 23 września 1919
Miejscowość Jata
Adres Jata 8
37-431 Jata
Telefon (+48) 15 8796245
Proboszcz ks. Janusz Depciuch
Liczba wiernych 1 450
Odpust parafialny 1. niedziela października

Parafia Matki Bożej Różańcowej w Jacie (Parafia Jata) - parafia rzymskokatolicka należąca do dekanatu rudnickiego w diecezji sandomierskiej. Do parafii należą wsie: Jata, Sójkowa i Zalesie.

HistoriaEdytuj

Parafia w Jacie została erygowana 23 września 1919 roku przez bp. przemyskiego Józefa Sebastiana Pelczara, który wydzielił ją z parafii Narodzenia NMP w Jeżowem. Proboszczem nowej parafii został wikariusz z Jeżowego, ks. Franciszek Haba. Pierwszą tymczasową kaplicę ufundowała Franciszka Adamczyk z Jaty. W 1921 roku nastąpiła zmiana proboszcza. Do parafii przybył ks. Stefan Żagalak, który piastował funkcję proboszcza do 1935 roku. W tym czasie wybudowano duży, murowany kościół. W latach 1935 - 1940 proboszczem był ks. Władysław Ziemski. Po nadejściu wojny kościół został zniszczony, budynki parafialne rozebrane, a mieszkańcy parafii wysiedleni.

Po wojnie parafianie zbudowali kaplicę tymczasową w Jacie, a mieszkanie dla księdza w Zalesiu. W następnych trzech latach zbudowano mały kościół i plebanię na dawnym miejscu.

W latach 70. XX wieku parafianie pomyśleli o budowie nowego, większego kościoła. Projekt świątyni wykonał inż. Jerzy Noska z Jarosławia, po czym niezwłocznie przystąpiono do budowy. Nowy kościół został konsekrowany 17 października 1976 roku.

Msze ŚwięteEdytuj

  • Niedziele i święta: 8:00, 10:30, 16:00
  • Święta zniesione: 9:00, 16:30
  • Dni powszednie: 7:00; 16:30 lub 17:00 lub 17:30; 18:00

GaleriaEdytuj