FANDOM

UWAGA: Ta strona dotyczy wsi Groble. Jeśli chcesz zobaczyć artykuł o sołectwie Groble, przejdź do tej strony.
Groble
Groble-panorama1
Województwo podkarpackie
Powiat niżański
Gmina Jeżowe
Powierzchnia 20,16 km²
Ludność stała907 (31.03.2010)
Gęstość zaludnienia45 os/km²
Kod pocztowy 37-430 Jeżowe
Numer kierunkowy (+48) 15
Współrzędne
geograficzne
50° 22′ 2″ N
22° 13′ 4″ E
Tablica rejestracyjna RNI
Typ wsi wielodrożnica

Groble - wieś w gminie Jeżowe, powiecie niżańskim, województwie podkarpackim.

Mapa-gminy-jezowe

Mapa gminy

Groble są położone we wschodniej części gminy, przy drodze wojewódzkiej nr 861, relacji Bojanów - Jeżowe - Kopki. Wieś zajmuje trzecie miejsce w gminie pod względem powierzchni, a drugie pod względem liczby ludności.

Nie jest znana data założenia wsi. Zapiski kronikarskie mówią, iż szkoła w tej miejscowości istniała już w 1907 roku. Wiadomo, że powstała ona znacznie wcześniej. I wojna światowa dosięgła również mieszkańców Grobel. W 1915 roku wioska została prawie całkowicie zniszczona podczas bitwy, która miała miejsce w Boże Ciało.

SołectwaEdytuj

Wieś składa się z dwóch sołectw:

LudnośćEdytuj

Ludnosc-grobel

Ludność wsi Groble w latach 1996 - 2009

Instytucje i sklepyEdytuj

Groble-kosciol1

kościół

Groble-szkola1

zespół szkół

Części wsiEdytuj

  • część właściwa - sołectwo Groble - tu znajdują się najważniejsze obiekty we wsi.
  • Sibigi - przysiółek położony w północnych krańcach wsi. W Krajowym Rejestrze Urzędowego Podziału Terytorialnego Kraju Sibigi posiadają kod 0795399. Przysiółek ten wspólnie z Zagórzanami tworzy sołectwo Sibigi.
  • Zagórzany - przysiółek leżący pomiędzy właściwą częścią wsi, a Sibigami. Wchodzi w skład sołectwa Sibigi. W Krajowym Rejestrze Urzędowego Podziału Terytorialnego Kraju Zagórzany posiadają kod 0795407.
  • Łętownia - wg wykazu MSWiA - osada. Leży w obwodzie geodezyjnym wsi Groble i jest traktowana jako część tej wsi. W Krajowym Rejestrze Urzędowego Podziału Terytorialnego Kraju Łętownia posiada kod 0795382. W Łętowni znajdują się: stacja kolejowa, terminal paliw Maante i firma Wilimex.

Herb Jeżowego Gmina Jeżowe
Cholewiana Góra - Groble - Jata - JEŻOWE - Krzywdy - Nowy Nart - Pogorzałka - Sójkowa - Stary Nart - Zalesie